duminică, 26 iunie 2011

Împreună pentru fiecare 2011


Şi în acest an în programul Împreună pentru fiecare au fost înscrise foarte multe proiecte de reabilitare şi dotare a unor cabinete de medicină de familie din întreaga ţară. Este al treilea an consecutiv în care programul ajută comunităţile locale să beneficieze de o unitate sanitară modernă. Pentru a înscrie un proiect este necesară iniţiativa medicului sau a unui voluntar dar şi acordul autorităţii locale (primăria), în calitate de proprietară a cabinetelor şi de garant al durabilitităţii investiţiei.

Proiectul se adresează oricărui tip de unităţi sanitare însă proiectele pentru cabinetele de medicina familiei sunt cele mai numeroase, acestea fiind într-o stare avansată de degradare în întreaga ţară, prin neimplicarea autorităţilor locale care le au în proprietate. Aceasta deşi legislaţia în vigoare (Ordonanţa de Urgenţă 68/2008) a obligat primăriile să repare şi doteze cabinetele începând cu iulie 2009, în cazul în care nu au dorit să vândă cabinetele. Unul din motivele des invocate de primării pentru refuzul vânzării este acuzaţia că medicii, odată ajunşi proprietari, ar dori să schimbe destinaţia spaţiului, transformându-l în bar sau magazin. Legea menţionată are însă prevederi clare - destinaţia nu poate fi schimbată iar primăria are obligaţia să controleze anual acest lucru şi, în cazul în care constată încălcarea legii, poate anula vânzarea şi reprelua spaţiul în proprietate. În alte cazuri, în care primăriile au decis să scoată cabinetele la vânzare, preţurile solicitate au fost similare celor pentru spaţiile comerciale.